There is more to us than Just Modest fashion – نحن أكثر من مجرد مصممين للموضة “المحتشمة

There is more to us than Just Modest fashion  – نحن أكثر من مجرد مصممين للموضة “المحتشمة

Designers don’t want to be compartmentalised words like “modest ” “traditional ” “islamic ” what Exactly is “Islamic wear” ?

Sites that target modest fashion are fantastic and I fully support them don’t get me wrong however; what words of the such do to us Is put us in a box that will never be able to get out of should we choose to want to diversify or creativity take it elsewhere.

In fact what it does is sidetrack us.

When I meet new people and they ask me what type of clothing do you design? I have realised with time that it’s best to keep it the description short ‘ if I say Men’s wear or women’s wear they are automatically curious . If I say traditional wear they nod their heads and say awwww nice and start judging which to me is Really annoying . When they finally see my design they are like it’s Traditional but there is nothing traditional about it .It’s actually quite modern and relevant . It happens to me every time . Don’t get me wrong I appreciate the compliments but what I don’t like is being Judged for my talent being immediately placed in a box .

So all of you designers that want to associate yourself as modest it’s great but be cautious as you will be limiting yourself to only being in one category versus being viewed as a “DESIGNER ” shouldn’t that be the ultimate goal of each designer ? To have his or her craft or signature style recognised for its talent not category? Hi

Do you think Pierres Balmain or Christian Dior became who they became by limiting themselves to just one category? They were are actually one of the first to start modest style fashion. More covered silhouettes started way before this latest new movement . In Particular the 1940’s which was a personal favourite of mine . I don’t think that Rita haiworth or any of the images here had the intention to be modest.

Pierre Balmain

Christian Dior

And designers all over the world then and now are taking into consideration women who prefer modest style such as dolce valentino Osman and others… so does that mean they are now considered “modest designers”? Absolutely not… they are just providing for women of all tastes and styles just like they used to in the old days . But funnily enough we are moving backwards instead of forward.

modesty doesn’t mean covering up in a conservative way but being comfortable in your own skin. It’s now being used for marketing purposes but can be debilitating for Designers.

Here are also some examples of the So called “Modest” examples from the 17th and 18th Century

نحن أكثر من مجرد مصممين للموضة “المحتشمة”

لا أظن أن مصممي الأزياء يرغبون في أن يتم تصنيفهم في فئةٍ معينة أو وصفهم بكلمةٍ واحدة كأن يُقال عنهم مصممي أزياء “محتشمة” أو “تقليدية” أو حتى “إسلامية”… وبالحديث عن هذا الموضوع، ما هو المقصود بأزياء “إسلامية”؟!
لا تسيؤوا فهمي، فبرأيي أن من يقدم الأزياء “المحافظة” يقوم بعملٍ رائع وأنا أشجعهم لكن كلمات مثل “محافظ” و”محتشم” تضعنا في صناديق ضيقة قد لا نتمكن أبداً من الخروج منها خاصةً إذا طمحنا لتنويع تصاميمنا والذهاب في إبداعنا إلى مستويات أعلى.
في الحقيقة، مصطلحات مثل هذه تحيدُنا عن الطريق الصحيح!
عندما أقابل أشخاص جدد غالباً ما يسألونني “ما هو نوع الأزياء التي تصممها؟” ومع الوقت أدركت أنه من الأفضل الإجابة بجوابٍ قصير. فإذا أجبت بأنني أصمم “أزياء الرجال” أو “أزياء السيدات” ألاحظ أنهم يهتمون للأمر على الفور. أما إذا أجبت بأنني أصمم “أزياء تقليدية” فمعظمهم يهزّون رؤوسهم ثم يقولون “أوه! جميل” لكن أشعر أنهم بدؤوا بإطلاق الأحكام عليّ (وهو أمرٌ مزعج!). لكن عندما يرون تصاميمي سرعان ما يقولون: “إنها تقليدية لكن ليس هناك شيء تقليدي فيها! إنها عصرية وملائمة لصيحات اليوم”… هذا يحصل لي دائماً!
في الحقيقة، أنا أقدر إطراءهم لكن ما لا يعجبني هو أن يتم وضعي في خانةٍ معينة والحكم على موهبتي فقط لأنني أقدم تصاميم تحتفي بالتقاليد والتراث.
ولهذا أقول لكل المصممين الذين يريدون أن يصفوا أنفسهم بـ”محافظين”: هذا أمر عظيم، لكن كونوا حذرين كي لا تحدّوا أنفسكم بفئةٍ معينة بدلاً من أن تكونوا شاملين. أليس هذا هو طموح كل مصمم؟ أن يتم تقديره نظراً إلى موهبته أو حرفته وليس إلى فئة الأزياء التي يقدمها؟
هل اكتسب كل من بيير بالمان وكريستيان ديور شهرته عبر تأطير نفسه في إطارٍ معين؟ بالتأكيد لا. ولكن رغم ذلك، كانا من أوائل المصممين الذين قدموا الستايل المحافظ، إلا أننا لم نصفهما يوماً بالـ”مصممين المحافظين”. في الحقيقة أن القصات الأكثر احتشاماً ظهرت منذ زمنٍ طويل قبل أن يصبح الستايل “المحتشم” رائجاً مؤخراً، وفي التحديد في أربعينات القرن الماضي وهي الحقبة المفضلة لدي، ولا أعتقد أن ريتا هيوارث وغيرها من النجمات اللواتي يظهرن في هذه الصور كنّ يتطلّعن إلى الظهور بإطلالة محتشمة!
كل ما في الأمر أن المصممين (في الماضي والحاضر) مثل Dolce&Gabbana و Valentino و Osman وغيرهميحاولون إرضاء أذواق جميع السيدات ومن بينهن اللواتي يفضلن الستايل المحافظ، فهل هذا يعني أنهم مصممون “محافظون”؟ كلا بالتأكيد… إنهم بكل بساطة يلبّون رغبات كل السيدات مهما كان أسلوبهن، تماماً مثل مصممي العصور الماضية.
لكن المضحك في الأمر أننا نسير نحو الخلف بدلاً من الأمام عندما نتحدث عن الستايل المحافظ. فالاحتشام لا يعني دائماً تغطية الجسم، وإنما هو طريقة للسيدة للتعبير عن نفسها وعن شخصيتها وأسلوبها من خلال ملابسها. وللأسف يتم استخدام هذه المصطلحات اليوم كأداةٍ للتسويق وهي مصطلحات تعيق تقدم المصمم لأنها تضعه في خانةٍ ضيقة كما ذكرت سابقاً.
في النهاية، أريد أن أشارككم بعض الأمثلة عن “الحقبة المحافظة” من القرنين السابع عشر والثامن عشر والتي تثبت أن الأسلوب المحتشم كان سائداً في الماضي قبل أن يصبح الأسلوب الأكثر رواجاً وتسويقاً اليوم.

Rita Hayworth

Here are also some examples of the So called “Modest” examples from the 17th and 18th Century

You May Also Like

2 Comments

  • Pingback: URL
  • UObFyyK0JDRIS September 6, 2017 12:16 pm

    247455 455503Thank you for having the time to discuss this topic. I truly appreciate it. Ill stick a link of this entry in my website. 92257

Leave a Reply