Visiting Mada’in Saleh in Saudi gives you the feeling of being on the roof of the world – “زيارة مدائن صالح في السعودية تجعلك تشعر وكأنك تجلس على قمة العالم” – كريستيان لوبوتان

Visiting Mada’in Saleh in Saudi gives you the feeling of being on the roof of the world – “زيارة مدائن صالح في السعودية تجعلك تشعر وكأنك تجلس على قمة العالم” – كريستيان لوبوتان
In Hatem Alakeel’s second column for Buro 24/7 the designer talks to Christian Louboutin about Saudi Arabia’s beautiful archaeological sites and the launch of a new shoe collection…

It is with tremendous pleasure and honour that I present this interview, with a very dear and genuine friend, a mentor who I have tremendous admiration for and a shoe master, Christian Louboutin, who is pictured above during his travels across the Middle East on yet another historic rooftop. Now, in this interview we highlight the treasured Mada’in Saleh in Saudi Arabia, one of the world’s most beautiful archeological sites. Here Louboutin also describes his point of view on heritage and cultural adaptation.

What changes do you see in Saudi Arabia compared to when you first visited the country many years ago? You mentioned then that the market was not yet ready. What made you take the next step and open a boutique in Jeddah and Riyadh?

Markets have developed much quicker in the last 10 years due to the Internet. General information, including fashion of course, is much more fluid in most countries including Saudi Arabia. Saudi’s are very aware of trends and style and have their own opinion of what they want.

I remember when you first came to Saudi you visited Mada’in Saleh. Tell us about the experience…

Before visiting Mada’in Saleh, I’d never experienced the feeling of being on the roof of the world. Mada’in Saleh is on a plateau and the feeling of being above land is an extraordinary feeling. It is really incredible.

 

جواهر عربية كامنة

جواهر عربية كامنة في المقال الثاني لي لمجلة Buro 24/7 تحدثتُ مع المصمم الشهير كريستيان لوبوتان عن الأماكن الأثرية الجميلة في المملكة العربية السعودية وعن مجموعة الأحذية الجديدة التي أطلقها مؤخراً…

يشرفني ويسعدني أن أشارككم هذه المقابلة مع صديقي ومعلّمي العزيز الذي أكنّ له كل التقدير والإعجاب وسيّد مصممي الأحذية كريستيان لوبوتان. في هذه المقابلة سنسلط الضوء على كنزِ من كنوز المملكة وهي مدائن صالح التي تعتبر كذلك من أجمل المناطق الأثرية في العالم. ويخبرني لوبوتان أيضاً خلال المقابلة عن وجهة نظره بالتراث والانسجام مع الثقافات المختلفة.

ما هي التغيرات التي لاحظتها في زيارتك الأخيرة إلى المملكة مقارنةً بزيارتك الأولى قبل عدة سنوات؟ في ذلك الوقت ذكرت أن السوق لم يكن مستعداً بعد لافتتاح متجر خاص بعلامتك. ما الذي دفعك إلى افتتاح المتجر الآن في الرياض وجدة؟

لقد تطور السوق هنا بسرعةٍ كبيرةٍ خلال السنوات العشرة الماضية بسبب التقدم التكنولوجي وسرعة الاتصال. فقد أصبح تدفق المعلومات والأخبار حتى في عالم الموضة أكثر سلاسةً وسرعةً في كل البلدان بما فيها المملكة. السعوديون على درايةٍ تامة بكل الصيحات ولديهم وجهة نظرهم الخاصة ويعرفون ماذا يريدون.

أتذكر عندما أتيت للمرة الأولى إلى المملكة وزرتَ مدائن صالح… أخبرنا عن تلك التجربة.
قبل زيارة مدائن صالح لم أختبر أبداً شعور أن أكون جالساً على قمة العالم! فهذه المنطقة المرتفعة تجعلك تشعر وكأنك فوق كل شيء وهو شعورٌ رائع… إنه لا يصدق حقاً.

Did it surprise you to learn that we have historical sites like Mada’in Saleh in KSA?

No I was not surprised. I also didn’t visit Mada’in Saleh by accident. I knew about its existence and that it was amongst the world’s most beautiful archaeological sites — the Middle East is full of them. For a long time, I had seen items at the Louvre from Mada’in Saleh, which made me interested to visit. Exhibitions showing treasuries of the world are key to the development of tourism and the development of people’s minds and imaginations.

Does the Louboutin Middle Eastern customer want something different in a shoe or makeup, compared to those in the West?

When it comes to men, they are very specific about the height of their shoe, simply because they don’t change the height of their kandora. That would be the biggest difference.

Saudi women are not different from those women in the West except when it comes to the quality and beauty of their makeup and the strength that is shown is their eyes, which is always present.

هل تفاجأت بأن المملكة تضم مناطق تاريخية مذهلة مثل مدائن صالح؟
كلا لم اتفاجأ. كذلك لم أزر مدائن صالح بالصدفة لأنني كنت أعلم بوجودها وأنها من أجمل المواقع الأثرية في العالم وأعرف أنه هناك الكثير من هذه المواقع في المنطقة العربية. ولطالما رأيت العديد من القطع الأثرية من مدائن صالح في متحف اللوفر وهذا ما دفعني إلى زيارة المنطقة. أشعر أن المعارض التي تُعَرّف بكنوز العالم هامة جداً لتطوير السياحة ووجهة نظر الناس ومخيلتهم.

هل يختلف ذوق زبائن لوبوتان العرب في خياراتهم من الأحذية أو المكياج عن ذوق الزبائن في الغرب؟
بالنسبة للرجال السعوديون فلهم ذوق محدد خاصةً فيما يتعلق بارتفاع أحذيتهم وذلك لأنهم بكل بساطة لا يغيرون طول الكندورة، وأعتقد أن هذا هو الاختلاف الوحيد بين الذوقين.
أما بالنسبة للمرأة السعودية فهي لا تختلف عن المرأة الغربية إلا فيما يتعلق بنوعية وجمال مستحضرات الجمال والمكياج وخاصةً المستحضرات التي تبرز عيونها بقوة.

You recently launched your first perfume collection and a full eye make-up range but have you ever thought of creating an oud-inspired perfume?

No, I have not thought about it. Thank you my dear friend Hatem, for giving me a great idea!

We also look forward to seeing the shoe collections in Saudi. Is there any hope of having the men’s shoes stocked in Jeddah or Riyadh in the near future?

Yes, of course.  We will have the men’s shoes in Saudi Arabia starting with the SS18 season.

You are one of the only international designers who have taken the time to adapt to our culture and design a signature studded Madas shoe. How did the inspiration come to you?

I have a Saudi friend who gave me a beautiful pair of these slippers 15 years ago.  Ever since then I have always wanted to do my own version.

لقد قمتَ مؤخراً بإطلاق أول مجموعة عطور بالإضافة إلى مجموعة كاملة من مكياج العيون، لكن هل فكرت في إطلاق عطرٍ مستوحى من العود؟
كلا لم أفكر بهذا الأمر! شكراً لك صديقي العزيز حاتم على هذه الفكرة العظيمة!
نتطلع كذلك إلى مجموعة الأحذية الجديدة في المملكة. هل هناك أي أمل في رؤية أحذية الرجال في متجري الرياض وجدة في المستقبل القريب؟
أجل بالتأكيد! ستكون أحذية الرجال متوفرة في المملكة ابتداءً من مجموعة ربيع وصيف 2018.

أنت من المصممين العالميين القلائل الذين خصصوا وقتاً للتعرف بعمق إلى ثقافتنا وتقديم ما يناسبها مثل حذاء “المداس”. ما هو مصدر إلهامك لهذا التصميم؟
لقد أهداني أحد أصدقائي السعوديين حذاء مداس جميل منذ 15 عاماً. ومنذ ذلك الحين أردت أن أصمم مجموعتي الخاصة من هذا الحذاء.

Christian Louboutin Habib shoe


How important is regional adaptation for you?

It’s quite natural for me to behave differently depending on whom I am speaking to or dealing with. You do it when you speak to people, when you dress up for a function, in certain countries. It’s very normal to be different depending on where you are or who you are with. It’s a normal attitude.

What is style to you?

Style is a position in life that you may not want to endorse but life would be quite miserable without it.

Less is more or more is more?

Less is less.

Now, don’t miss Hatem Alakeel’s first column with HRH Princess Reema Bin Bandar Alsaud.

Source: http://www.buro247.me/fashion/insiders/visiting-mada-in-saleh-the-feeling-of-being-on-the.html

ما مدى أهمية الانسجام مع ثقافة بلدٍ معين بالنسبة لك؟
من الطبيعي بالنسبة لي أن أغير طريقة تصرفي بحسب الشخص الذي أتكلم أو أتعامل معه. نحن نقوم بهذا التغيير عندما نتحدث مع الناس أو نختار ملابسنا في بلدانٍ معينة. من العادي أن نتغير تبعاً للشخص الذي نجلس معه أو المكان الذي نتواجد فيه. هذا تصرف طبيعي.

ما هو الستايل بالنسبة لك؟
الستايل هو مرحلة في الحياة قد لا ترغب في البقاء فيها إلى الأبد لكن الحياة ستكون بائسة بدونها!

وأخيراً… هل تؤمن بالبساطة أو المبالغة؟
أعتقد أن البساطة تقلل من قيمة الأشياء.

You May Also Like

1 Comment

  • Bablofil July 16, 2017 5:43 am

    Thanks, great article.

Leave a Reply